11.1 2014 - tvt
Mitä hyviä käytänteitä olette kuulleet/tehneet liittyen tietotekniikan käyttöön kuvataiteen opetuksessa. Kerro lyhyesti ja jos löytyy linkkejä liitä ne tekstiin.
25.1 2014 - Grafiikka
Koulugrafiikan tehtävä
Kokeile lapsien / oppilaiden kanssa jotain tällä kerralla kokeiltua koulugrafiikan tekniikkaa tai esim. kollagrafia. Liitä grafiikan tekniikan opettamisen yhteyteen taidekuva haluamallasi tavalla. Mitkä tavoitteet tehtävässä oli - Miten ne saavutettiin? Mikä oli oppilaiden merkittävin oppimiskokemus?
15.2 2014 - Maalaus ja piirustuskerta
Kirjaa ja analysoi jotakin hyväksi koettua tekniikkaa tai tehtävän sisältöä.
Mitkä tavoitteet tehtävässä oli?
Miten ne saavutettiin?
Pohdi mistä onnistumisen kokemus johtui. (Esim. motivointi, oma innostuminen, sopiva aihe)
5.4 2014 - Kolmiulotteinen työskentely.
Nyt kun syksyn koulutyö on käynnistynyt hyvin ja olette voineet kokeilla uusia materiaaleja tai ideoita oppilaiden kanssa - on aika myös jakaa kokemuksia.
Kirjaa kolme erilaista tehtävänantoa, jotka ovat toimineet käytännössä ja joiden tuloksista lapsetkin ovat tykänneet. Laita tekstin alkuun nimesi ja luokka-aste (päiväkotilapset). Opetusmateriaali mahdollisimman ytimekkäästi. Kuviakin voit käyttää.
8.11 - tvt
Kokeile jotain oppilaiden hyväksymää peliä. Peliä ei tarvitse pelata alusta loppuun, mutta pelaa rehellisesti ja mieti miksi lapset innostuvat kyseisestä pelistä. Jos lasten pelaamien pelien pelaaminen on tavoittamattomissa niin kokeile jotain muuta peliä mikä on pinnalla. Raportoi lyhyesti kokemuksestasi. Mikä oli fiilis ennen pelaamista - se aikana ja sen jälkeen. Mikä innosti, mikä ahdisti. Jäitkö koukkuun?
Taiteen tarkastelun kotitehtävä:
kommenteissa.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTehtävä: Kokemuksellinen taiteen tarkastelu valitusta taideteoksesta.
VastaaPoistaVoit valita teetkö itse vai teetätkö oppilaillasi.
Palauta oma työsi tai teettämäsi työt blogiin.
Pohdi lopuksi Kokemuksellisen taiteen tarkastelun mahdollisuuksia ja esteitä omassa työssäsi.
KOKEMUKSELLINEN TAITEEN TARKASTELU
VastaaPoistaTaideteoksen tarkastelun voi aloittaa ensivaikutelmasta: mihin kiinnittää ensiksi huomiota, mitä aistii. Kun on tutustunut teokseen perin pohjin, keskustellut siitä jonkun toisen kanssa ja tehnyt ehdotettuja tehtäviä, voi verrata käsitystä ensivaikutelmaan. Miten se muuttui? Vai muuttuiko mitään? Jos taideteoksen on nähnyt aiemmin, saatat löytää siitä uusia puolia.
Tee kaikki kokemuksellisen taiteen tarkastelun osiot: kohtaaminen, lähilukua ja taidetta taiteesta.
Voit itse valita ehdotetuista vaihtoehdoista eri osioissa sen, jonka haluat tehdä. Osaan tehtävistä on ehdotettu suoritustapoja, voit valita niistä mieleisesi tai sitten itse päättää mitä kuvallista ilmaisutapaa käytät. Muista jakaa ajatuksiasi jonkun kanssa vaikka tekisitkin tehtävät itsenäisesti.
OSIO I. KOHTAAMINEN – astumista taideteoksen sisälle, kysymysten esittämistä taideteokselle – taideteoksen herättämien ajatusten ja havaintojen pohtimista
Valitse vaihtoehtoisista tehtävistä yksi ja tee se kirjoittaen tai jollakin kuvallisella ilmaisutavalla.
Vaihtoehto 1. Katso valitsemaasi taideteosta ja eläydy siihen kaikilla aisteilla. Pohdi kuvin tai sanoin:
- Mitä tunsit, näit, kuulit, haistoit, maistoit?
- Minkä aistin käyttäminen tuntui luontevimmalta?
- Pystyitkö käyttämään kaikkia aistejasi kuvaa katsoessasi? Miksi?
- Mihin kiinnitit taideteoksessa ensimmäiseksi huomiota?
- Mistä taideteoksessa on kyse? / Mitä taideteoksessa tapahtuu?
Vaihtoehto 2. Tee taideteoksen henkilölle / henkilöille kysymyksiä.
Vaihtoehto 3. Mikä taideteoksessa on mielestäsi tärkeää – piirrä, maalaa, valokuvaa tai kirjoita.
KOHTAAMISEN LOPUKSI
Tee kuva tapahtumasta tai asiasta, jonka taideteos tuo mieleesi. Se voi liittyä menneisyyteesi tai nykyiseen elämääsi. Voit valita valmiin lehtikuvan, piirtää tai maalata itse kuvan, tehdä henkilöveistoksen, valokuvata tai tehdä pienoiselokuvan tai kirjoittaa pienen tarinan.
OSIO II. LÄHILUKU – tutustumista lähemmin taiteilijaan ja taideteokseen
VastaaPoistaValitse vaihtoehtoisista tehtävistä yksi ja tee se valitsemallasi tavalla.
Vaihtoehto 1. Taideteoksen symbolit. Katso tarkkaan taideteoksen symboleja. Pohdi kuvin tai sanoin:
- Mitä symboleja löydät - mitä ne kertovat?
- Mitä ajatuksia ne sinussa herättävät?
- Millaiseen ympäristöön sinä itse liittäisit taideteoksesta löytyvät symbolit?
Vaihtoehto 2. Taideteoksen yksityiskohdat. Pohdi kuvin tai sanoin:
- Miten taideteoksen tunnelma, merkitys muuttuisi, jos värejä muutettaisiin?
- Miten taideteoksen tunnelma, merkitys muuttuisi, jos yksityiskohtia muutettaisiin?
- Miten taideteoksen tunnelma, merkitys muuttuisi, jos rajausta muutettaisiin?
- Miten taideteoksen tunnelma, merkitys muuttuisi, jos sommitelmaa kuten esim. asioiden lukumäärää, paikkoja tai kokoa muutettaisiin?
Vaihtoehto 3. Taideteoksen henkilöt. Pohdi kuvin, sanoin tai pienen esityksen kautta:
A. Mieti tarkkaan mitä henkilöt taideteoksessa tekevät: miten liikkuvat, mitä puhuvat. Tee taideteoksen pohjalta pieni esitys taideteoksen henkilön hetkestä ennen taideteoksen julkistamista. Esityksen voit dokumentoida esim. videolle tai sarjakuvan muotoon valokuvaten.
Tai
B. Kuvittele jonkun taideteoksessa olevan henkilön elämäntarina. Kuvaa lehtikuvien avulla, tee sarjakuva, pienoiselokuva tai kirjoita hänen elämäntarinansa.
Vaihtoehto 4. Taideteoksen tunnelma / sanoma. Pohdi kuvin tai sanoin:
A. Katso taideteosta tarkkaan ja mieti: Mitä siinä tapahtuu nyt? Mitä on tapahtunut ennen? Mitä tapahtuu tulevaisuudessa? Kokoa lehtikuvista kollaasi ”Ennen – Nyt – Tulevaisuudessa”.
Tai
B. Etsi lehtikuvia, joissa on sama sanoma / tunnelma kuin taideteoksessa. Etsi lehtikuvia, joka liittyy taideteoksen rakenteeseen (värit, muodot, tunnelma, sisältö…).
Vaihtoehto 5. Taideteoksen taiteilija. Pohdi kuvin tai sanoin taideteoksen taiteilijaa, hänen elämäänsä ja tuotantoaan:
- Mieti ja kuvittele millaista elämää taiteilija on elänyt.
- Tee taiteilijasta kuva omassa, hänelle tutuimmassa ympäristössään tai kirjoita lyhyt päiväkirjan sivu hänestä työnsä äärellä.
OSIO III. TAIDETTA TAITEESTA - kaikkien aikaisempien osioiden ajatuksien, mietteiden ja kuvien pohjalta uuden teoksen tekemistä.
VastaaPoistaMieti mitä taideteos ja kaikki eri osioiden aikana keräämäsi materiaali sinulle merkitsevät.
Millainen on sinun teos, joka pohjautuu lähtökohta taideteokseen, mutta kertoo sinun elämästäsi?
Tee oma kommentti taideteokselle, joka vastaa kysymykseen:
Mitä taideteos sinulle merkitsee / Mitä ajatuksia taideteos sinussa herättää.
Toteuta oma kommenttisi
- henkilöveistoksena
- äänikollaasina, jossa käytät omaa kehoasi äänilähteenä
- kirjoittaen aforismin / runon / monologin
- tehden veistoksen paperista ja teipistä
- piirtäen, maalaten, grafiikan keinoin
- valokuvaten, videokuvaten
- tai jotenkin muuten…
KOKEMUKSELLISEN TAITEEN TARKASTELUN LOPUKSI
Mieti tekemääsi kokemuksellista taiteen tarkastelua. Pohdi näkemääsi taideteosta ja siitä saatuja tietoja.
- Millaisia ajatuksia sinussa herätti aivan ensimmäinen tutustumiskerta taideteokseen, sen yksityiskohtiin ja taiteilijaan.
- Miten nyt suhtaudut taideteokseen, sen yksityiskohtiin ja taiteilijaan?
- Millaisia kokemuksia ja elämyksiä olet saanut sekä taiteilijan taideteoksesta että omista teoksistasi?