Taiteen tarkastelu


TAITEEN TARKASTELU



Koonnut: Mari Rantakare
Lähde: Itkonen Satu ( 2011), Taidekuvan äärellä. Katso, koe, jaa. Kansanvalitusseura. Helsinki

MONIPUOLINEN TAIDEKUVA
MIKSI KÄYTTÄÄ TAIDEKUVAA?


       tarjoaa elämyksiä ja nautintoa
       virkistää ja innostaa
       myönteinen vaikutus terveyteen, työkykyyn ja hyvinvointiin
       matka omaan itseen, aktivoi kaikkia aisteja
       oppimisen lähde ja väline kielen oppiminen
       keskustelun ja toiminnan lähtökohta – auttaa vuorovaikutuksen syntymiseen

Harjoitus 1. Minä ja kuvat

       Millaiset kuvat ovat sinulle tärkeitä nyt – entä aiemmin? Mikä tekee tai teki ne merkittäviksi?
       Onko kotonasi jokin sinulle erityisen läheinen kuva tai taideteos? Mieti, mikä tekee siitä tärkeän.
       Miten olet itse ”käyttänyt” taideteoksia tai teosten kuvia tähän mennessä? Onko taiteella ollut elämässäsi jokin rooli tai merkitys?
       Mieti ja halutessasi kirjaa paperille, millaisia kuvia, millaisissa elämänvaiheissa ja millaisissa yhteyksissä

LEIKKI, LUOVUUS JA HILJENTYMINEN


       Taiteen tarkastelu / taideteos

-          Leikkiä
-          Huumoria
-          Kokeilevaa
       Lupa hämmästyä, ihastua ja kauhistua
       Lasten suhtautuminen taiteeseen on luontevaa
       Hetki pysähtymiselle ja arjesta pakoon

Harjoitus 2. Kuva kuvailusta
       Muodostetaan parit ja toinen pareista kuvailee näkemäänsä teosta parille, joka ei sitä näe.
       Henkilö kertoo mahdollisimman tarkkaan edessään olevasta teoksesta, jotta pari voi koettaa piirtää sen omaan paperiin.
       Piirtävä henkilö ei saa tehdä tarkentavia kysymyksiä, vaan kertoja itse päättää mitä ja miten paljon hän kuvailee ja kertoo.
       Vaihdetaan kuvailijaa ja piirtäjää.
       Lopuksi katsotaan alkuperäisen teoksen kuvaa ja keskustellaan:
-          Mikä kerronnan kohta sai kuvan muuttumaan aidon kaltaiseksi tai aivan erilaiseksi?
-          Missä kohdin kuvailussa oli ristiriitaisuutta?
-          Miltä tehtävä tuntui kuvailijasta ja piirtäjästä?

KEHOLLISUUS JA MONIAISTISUUS

       Nykytaide – taiteenalojen rajojen rikkominen -  kokonaisvaltaista taiteen tarkastelua
      Osa teoksista voi perustua esim. tekstiin.
      Osa teoksista edellyttää vastaanottajan osallistumista.
      Osa teoksista voi herättää ristiriitaisen olon itsessä suhteessa selostukseen teoksesta.
Harjoituksia:

       Nenä: Kierrätä tuoksuja ja valitse sellaisia, jotka sopivat joko valittuun tai vapaavalintaiseen taidekuvaan. (huom. allergia)
       Keho: Ensimmäinen pari ottaa maalauksen asennon ja toinen miettii millaisessa kontaktissa tai suhteessa hän voisi tähän hahmoon olla ja ottaa oman asennon. Ota täysin päinvastainen asento kuin maalauksen henkilöllä on.
 

HÄIRITSEVÄ TAIDE


       Entä jos taide häiritsee tai ahdistaa?
       Entä jos taide on tehty huonosti tai osuu katsojaa arkaan paikkaan?
       Myös kielteiset tunteet ovat oleellisia taiteen käyttövoiman kannalta – voivat johtaa oivalluksiin ja lopulta eheyttää katsojaa.
       Ryhmäkäytössä taidekuvan käytön vastuu on ohjaajalla - ei kannata pelätä tai välttää
       Kiihkeää julkista keskustelu - Propagandan väline
       Stendhalin syndrooma – Firenzen tauti

TARJOLLA ON MONENLAISTA TAIDETTA


       Laaja kirjo teoksia ja nykytaiteen avoin kenttä
       Mikä on hyvä valinta? Ammattitaitoisesti tehty? Ei aina sama kuin kaunis tai miellyttävä
       Erilaisia teoksia ja tyylisuuntia – vanhaa ja uutta – kotimaista ja ulkomaista
       ITE-taiteilijat – kekseliäisyys, huumori – arjen luovuutta
       Kiasman kiertokoulu – taidekasvatushanke 2003-2005
       Lapset kriisien kuvissa – keskittyy median- ja taidekasvatuksen keinoin lapsen oikeuksien käsittelyyn ja globaalikasvatukseen

TAIDEKUVIEN HANKKIMINEN – TAITEEN TARKASTELUA TILASSA


Harjoituksia:
      Milloin ja miksi teos on aikanaan toteutettu?
      Millaisia arvoja teos ilmentää?
      Kenelle teos on tärkeä ja miten?
      Suunnittele nykyajan muistomerkki
      Silmät auki omaan ympäristöön
      Veistoskierros hämärässä
·         Teoksesta painetut kopiot tai jäljennökset – sähköiset mahdollisuudet
      Taiteilijoiden omat kotisivut
      Taiteen saavutettavuus on lisääntynyt  mm. museoiden kotisivut, virtuaalikierrokset, eri ikäisille räätälöityjä opetusaineistoja, kuunneltavia ääniopasteita
      www.googleartproject.com (Googlen-palvelun museoita esittelevä sivusto)
      http://www.msl.fi/index.php?pid=3&cid=2(ITE taiteesta Maaseudun Sivistysliiton sivustolla)
      http://www.mustekala.info (Mustekala, kuvataiteen verkkojulkaisu)
      www.serlachius.fi (Serlachius-museot, Mänttä)
      kokoelmat.fng.fi (Valtion taidemuseon kokoelmat)
      Kuvia kaikille (Suomen valokuvataiteen museon valokuvakokoelma)

Harjoitus 3. Taidenäyttelyssä sokkona
       Muodostetaan 3 henkilön pienryhmiä, jossa 1 on näkevä ja toiset sulkevat silmänsä ennen ”näyttelytilaan” menemistä.
       Näkevä valitsee ”näyttelytilasta” teoskuvan, jota sokko ei siis näe.
       Näkevä henkilö kuvailee sokolle mahdollisimman elävästi ja tarkasti sen värit, muodot ja koon, aiheen ja sisällön, tunnelman. (sekä sijainti tilassa – jos oltaisiin esim. museossa)
       Sokko ei saa tehdä tarkentavia kysymyksiä.
       Sokko kuuntelee hiljaa ja kun kuvailija on mielestään valmis, sokko saa avata silmät.
       Vaihdetaan näkevää ja valittavia kuvia.
       Keskustelkaa pienryhmässä seuraavista kysymyksistä:
-          Miten paljon sokon mielikuva teoksesta oli oikean teoksen kaltainen? Mikä oli aivan toisin kuin hän luuli?
-          Mikä kuvailussa oli kiintoisinta ja mikä ehkä johti harhaan?
-          Mikä liittyi kuvailijan omaan mielipiteeseen ja mikä on teoksesta suoraan havaittavaa?
       LOPUKSI YHDESSÄ: Millaista sanojen valtaa havaitsitte mielikuvien luomisessa?
LISÄKSI
       Taideraati – numeroilla tai adjektiiveilla
       Pecha Kucha – 20 kuvaa, 20s ajan
       Sadutus - Tarinoittaminen

PARI ASIAA TEKIJÄNOIKEUKSISTA


        kuvataiteilijan tekijänoikeus voimassa tekijän eliniän ajan ja 70v kuolinvuoden päättymisestä
        teoskuvan käyttöoikeuden saamiseksi käyttäjän tulee saada lupa tekijältä, teoksen valokuvaajalta tai – jos jo kuollut – näiden oikeudenhaltijoilta
        teoksesta otetun valokuvan suoja-aika on 50 vuotta kuvan ottamisesta
        teoksen näyttämiseen koululuokassa kirjasta tai museon verkkosivulta videotykillä -  ei tarvita erityistä lupaa.
        opetuksessa voi käyttää internet-sivuja, jos niitä näytetään suorana verkosta
        jos skannaa taidekirjan sivuilta tai poimii internetistä taideteoskuvia ja tekee niistä PP-esitykseen tai muun kuvaohjelman, pitää kuvien julkiseen näyttämiseen ja käyttämiseen hankkia lupa
        teoksen julkinen esittäminen vaikkapa näyttelyssä on tekijänoikeuskorvausten alaista
        Sähköisten kuvien luvallinen käyttö:
-            Kuvasto ry (digikuvasto)
-            Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto
www.kopiosto.fi – hyödyllistä tekijänoikeus asiaa, mm. digilupa
www.kopiraitti.fi – Opetusministeriön ja Kopioston yhdessä tekemä tekijänoikeusopas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti