TAITEEN
TARKASTELU
Koonnut: Mari Rantakare
Lähde: Itkonen Satu ( 2011), Taidekuvan äärellä. Katso, koe, jaa. Kansanvalitusseura. Helsinki
Lähde: Itkonen Satu ( 2011), Taidekuvan äärellä. Katso, koe, jaa. Kansanvalitusseura. Helsinki
MONIPUOLINEN TAIDEKUVA
MIKSI KÄYTTÄÄ TAIDEKUVAA?
•
tarjoaa elämyksiä ja nautintoa
•
virkistää ja innostaa
•
myönteinen vaikutus terveyteen, työkykyyn ja
hyvinvointiin
•
matka omaan itseen, aktivoi kaikkia aisteja
•
oppimisen lähde ja väline kielen oppiminen
•
keskustelun ja toiminnan lähtökohta – auttaa
vuorovaikutuksen syntymiseen
Harjoitus
1. Minä ja kuvat
• Millaiset kuvat ovat sinulle tärkeitä nyt –
entä aiemmin? Mikä tekee tai teki ne merkittäviksi?
• Onko kotonasi jokin sinulle erityisen läheinen
kuva tai taideteos? Mieti, mikä tekee siitä tärkeän.
• Miten olet itse ”käyttänyt” taideteoksia tai
teosten kuvia tähän mennessä? Onko taiteella ollut elämässäsi jokin rooli tai
merkitys?
• Mieti ja halutessasi kirjaa paperille,
millaisia kuvia, millaisissa elämänvaiheissa ja millaisissa yhteyksissä
LEIKKI, LUOVUUS JA HILJENTYMINEN
•
Taiteen tarkastelu / taideteos
-
Leikkiä
-
Huumoria
-
Kokeilevaa
•
Lupa hämmästyä, ihastua ja kauhistua
•
Lasten suhtautuminen taiteeseen on luontevaa
•
Hetki pysähtymiselle ja arjesta pakoon
Harjoitus
2. Kuva kuvailusta
• Muodostetaan parit ja toinen pareista kuvailee
näkemäänsä teosta parille, joka ei sitä näe.
• Henkilö kertoo mahdollisimman tarkkaan edessään
olevasta teoksesta, jotta pari voi koettaa piirtää sen omaan paperiin.
• Piirtävä henkilö ei saa tehdä tarkentavia
kysymyksiä, vaan kertoja itse päättää mitä ja miten paljon hän kuvailee ja
kertoo.
• Vaihdetaan kuvailijaa ja piirtäjää.
• Lopuksi katsotaan alkuperäisen teoksen kuvaa ja
keskustellaan:
-
Mikä kerronnan kohta sai
kuvan muuttumaan aidon kaltaiseksi tai aivan erilaiseksi?
-
Missä kohdin kuvailussa oli
ristiriitaisuutta?
-
Miltä tehtävä tuntui
kuvailijasta ja piirtäjästä?
KEHOLLISUUS JA MONIAISTISUUS
•
Nykytaide – taiteenalojen rajojen rikkominen
- kokonaisvaltaista taiteen tarkastelua
–
Osa teoksista voi perustua esim. tekstiin.
–
Osa teoksista edellyttää vastaanottajan
osallistumista.
–
Osa teoksista voi herättää ristiriitaisen olon
itsessä suhteessa selostukseen teoksesta.
Harjoituksia:
•
Nenä: Kierrätä tuoksuja ja valitse sellaisia,
jotka sopivat joko valittuun tai vapaavalintaiseen taidekuvaan. (huom.
allergia)
•
Keho: Ensimmäinen pari ottaa maalauksen asennon
ja toinen miettii millaisessa kontaktissa tai suhteessa hän voisi tähän hahmoon
olla ja ottaa oman asennon. Ota täysin päinvastainen asento kuin maalauksen
henkilöllä on.
HÄIRITSEVÄ TAIDE
•
Entä jos taide häiritsee tai ahdistaa?
•
Entä jos taide on tehty huonosti tai osuu
katsojaa arkaan paikkaan?
•
Myös kielteiset tunteet ovat oleellisia taiteen
käyttövoiman kannalta – voivat johtaa oivalluksiin ja lopulta eheyttää
katsojaa.
•
Ryhmäkäytössä taidekuvan käytön vastuu on
ohjaajalla - ei kannata pelätä tai välttää
•
Kiihkeää julkista keskustelu - Propagandan
väline
•
Stendhalin syndrooma – Firenzen tauti
TARJOLLA ON MONENLAISTA TAIDETTA
•
Laaja kirjo teoksia ja nykytaiteen avoin kenttä
•
Mikä on hyvä valinta? Ammattitaitoisesti tehty?
Ei aina sama kuin kaunis tai miellyttävä
•
Erilaisia teoksia ja tyylisuuntia – vanhaa ja
uutta – kotimaista ja ulkomaista
•
ITE-taiteilijat – kekseliäisyys, huumori – arjen
luovuutta
•
Kiasman kiertokoulu – taidekasvatushanke
2003-2005
•
Lapset kriisien kuvissa – keskittyy median- ja
taidekasvatuksen keinoin lapsen oikeuksien käsittelyyn ja globaalikasvatukseen
TAIDEKUVIEN HANKKIMINEN – TAITEEN TARKASTELUA TILASSA
Harjoituksia:
–
Milloin ja miksi teos on aikanaan toteutettu?
–
Millaisia arvoja teos ilmentää?
–
Kenelle teos on tärkeä ja miten?
–
Suunnittele nykyajan muistomerkki
–
Silmät auki omaan ympäristöön
–
Veistoskierros hämärässä
·
Teoksesta painetut kopiot tai jäljennökset –
sähköiset mahdollisuudet
–
Taiteilijoiden omat kotisivut
–
Taiteen saavutettavuus on lisääntynyt mm. museoiden kotisivut, virtuaalikierrokset,
eri ikäisille räätälöityjä opetusaineistoja, kuunneltavia ääniopasteita
Harjoitus
3. Taidenäyttelyssä sokkona
• Muodostetaan 3 henkilön pienryhmiä, jossa 1 on
näkevä ja toiset sulkevat silmänsä ennen ”näyttelytilaan” menemistä.
• Näkevä valitsee ”näyttelytilasta” teoskuvan,
jota sokko ei siis näe.
• Näkevä henkilö kuvailee sokolle mahdollisimman
elävästi ja tarkasti sen värit, muodot ja koon, aiheen ja sisällön, tunnelman.
(sekä sijainti tilassa – jos oltaisiin esim. museossa)
• Sokko ei saa tehdä tarkentavia kysymyksiä.
• Sokko kuuntelee hiljaa ja kun kuvailija on
mielestään valmis, sokko saa avata silmät.
• Vaihdetaan näkevää ja valittavia kuvia.
• Keskustelkaa pienryhmässä seuraavista
kysymyksistä:
-
Miten paljon sokon mielikuva
teoksesta oli oikean teoksen kaltainen? Mikä oli aivan toisin kuin hän luuli?
-
Mikä kuvailussa oli
kiintoisinta ja mikä ehkä johti harhaan?
-
Mikä liittyi kuvailijan omaan
mielipiteeseen ja mikä on teoksesta suoraan havaittavaa?
• LOPUKSI YHDESSÄ: Millaista sanojen valtaa
havaitsitte mielikuvien luomisessa?
LISÄKSI
•
Taideraati – numeroilla tai adjektiiveilla
•
Pecha Kucha – 20 kuvaa, 20s ajan
•
Sadutus - Tarinoittaminen
PARI ASIAA TEKIJÄNOIKEUKSISTA
•
kuvataiteilijan tekijänoikeus voimassa tekijän
eliniän ajan ja 70v kuolinvuoden päättymisestä
•
teoskuvan käyttöoikeuden saamiseksi käyttäjän
tulee saada lupa tekijältä, teoksen valokuvaajalta tai – jos jo kuollut –
näiden oikeudenhaltijoilta
•
teoksesta otetun valokuvan suoja-aika on 50
vuotta kuvan ottamisesta
•
teoksen näyttämiseen koululuokassa kirjasta tai
museon verkkosivulta videotykillä - ei
tarvita erityistä lupaa.
•
opetuksessa voi käyttää internet-sivuja, jos
niitä näytetään suorana verkosta
•
jos skannaa taidekirjan sivuilta tai poimii
internetistä taideteoskuvia ja tekee niistä PP-esitykseen tai muun
kuvaohjelman, pitää kuvien julkiseen näyttämiseen ja käyttämiseen hankkia lupa
•
teoksen julkinen esittäminen vaikkapa
näyttelyssä on tekijänoikeuskorvausten alaista
•
Sähköisten kuvien luvallinen käyttö:
-
Kuvasto ry (digikuvasto)
-
Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto
www.kopiraitti.fi
– Opetusministeriön ja Kopioston yhdessä tekemä tekijänoikeusopas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti