KOKEMUKSELLINEN TAITEEN
TARKASTELU JA YMMÄRTÄMINEN
Koonnut: Mari Rantakare kevät 2011
Lähteet: TaT Marjo Räsäsen Sillanrakentajat 2000, Mari
Rantakare & Katja Vastaranta Matka kuoleman symboleihin Taideteollinen
korkeakoulu lopputyö 2004
KÄSITTEITÄ
•
Kokemuksellinen oppiminen
•
Kokemuksellinen taideoppiminen
•
Kokemuksellinen taiteen tulkinta
•
Kokemuksellinen taiteen ymmärtäminen
KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN
•
Uuden oppiminen perustuu aikaisemmille
oppimiskokemuksille
-
John Dewey – koulu on paikka, jossa opitaan elämää
varten
-
Piaget – lapsen ja hänen ympäristön
vuorovaikutus
-
Kurt Lewin – ”mikään ei ole niin käytännöllistä
kuin hyvä teoria”
-
David Kolb – prosessi, jossa tieto syntyy
kokemuksista ja niiden ymmärtämisestä, kokemuksia pohtimalla ja
käsitteellistämällä saadaan aikaan uusia toimintamalleja ja –teorioita, joita
testataan käytännössä.
KOKEMUKSELLINEN TAIDEOPPIMINEN
•
Pyrkimys laajoihin tietorakenteisiin ja
kognitiivisiin kykyihin - eri tiedonaloja
yhdistellen
•
Havaintojen ja kokemusten sitominen laajempaan
kontekstiin
–
Taiteellinen tietäminen = persoonallinen +
sosiaalinen tieto
à oma taiteen tekeminen
ja muiden teoksista tehdyt tulkinnat syvenevät
•
Opitun eettisen ja esteettisen arvon pohdintaa
ja tiedon tarkastelua kulttuurisessa kontekstissaan.
Tavoitteena on saada
katsoja tuottamaan omaa
- heränneiden ajatusten,
- elämysten,
- kokemusten,
- tietojen ja
- kuvien pohjalta.
- heränneiden ajatusten,
- elämysten,
- kokemusten,
- tietojen ja
- kuvien pohjalta.
• UUSI KOKEMUS ILMAISTAAN TAIDETEOKSENA.
• TRANSFER eli siirto – kyky soveltaa opittua
uusissa yhteyksissä.
KOKEMUKSELLINEN TAITEEN TULKINTA
•
Vanhat uskomukset ja uusi tieto
asetetaan vastakkain.
•
Porras myöhemmälle kokemukselliselle
taideoppimiselle - ymmärtää taiteen sekä
yhteiskunnallisen että oman henkilökohtaisen merkityksen niin oppimiselle kuin
kasvamisellekin.
•
Jakautuu kolmeen vaiheeseen: Vastaanottaminen
(Kohtaaminen), Kontekstualisointi – Tiedonhankinta (Lähilukua) ja Tuottava
toiminta (Taidetta taiteesta)
•
Kaikessa on mukana pohdiskelevaa havainnointia,
käsitteellistämistä ja tuottamista niin kuvallisesti kuin sanallisesti.
•
Jakaminen toisten kanssa on tärkeää. Oma näkemys
laajenee kun taiteen vastaanottamisessa ja tuottamisessa on sekä yksilöllinen
että ryhmän aikaansaama merkitystaso.
•
Se, mitä ajatuksia ja kuvia tarkasteltu
taideteos herättää, riippuu katsojan kokemuksista, elämyksistä, tiedoista,
taidoista ja oppimisympäristöstä.
•
Uusi kokemus ilmaistaan taideteoksena, joka
syntyy sanojen, kuvien tai jonkin muun taiteen alan keinoin.
•
Yhtä oikeaa vastausta ei ole, sillä jokainen voi
nähdä saman taideteoksen eri tavoin.
KOKEMUKSELLINEN TAITEEN YMMÄRTÄMINEN
•
Rakentuu elämismaailman ja taidemaailman
yhteyden varaan.
•
Perustuu teoksen ja katsojan
vastavuoroisuuteen.
•
Teosta tulkittaessa katsojan kulttuuri kohtaa
taideteoksen taustalla olevan kulttuurin.
•
Katsoja voi heijastaa taideteokseen omaa
elämäänsä ja siirtää kokemansa taas arkielämään.
•
Henkilökohtainen suhde taideteokseen
syntyy - katsoja löytää yhtäläisyyksiä omien kokemustensa ja teoksessa
ilmaistujen kokemusten välillä
•
Vuorovaikutus taideteoksen kanssa luo sillan
vastaanottajan ja tekijän kulttuurien välille. (Räsänen 2008)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti