Kokemuksellisuus


KOKEMUKSELLINEN TAITEEN TARKASTELU JA YMMÄRTÄMINEN


Koonnut: Mari Rantakare kevät 2011
Lähteet: TaT Marjo Räsäsen Sillanrakentajat 2000, Mari Rantakare & Katja Vastaranta Matka kuoleman symboleihin Taideteollinen korkeakoulu lopputyö 2004

KÄSITTEITÄ

          Kokemuksellinen oppiminen
          Kokemuksellinen taideoppiminen
          Kokemuksellinen taiteen tulkinta
          Kokemuksellinen taiteen ymmärtäminen

KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN

          Uuden oppiminen perustuu aikaisemmille oppimiskokemuksille
-            John Dewey – koulu on paikka, jossa opitaan elämää varten
-            Piaget – lapsen ja hänen ympäristön vuorovaikutus
-            Kurt Lewin – ”mikään ei ole niin käytännöllistä kuin hyvä teoria”
-            David Kolb – prosessi, jossa tieto syntyy kokemuksista ja niiden ymmärtämisestä, kokemuksia pohtimalla ja käsitteellistämällä saadaan aikaan uusia toimintamalleja ja –teorioita, joita testataan käytännössä.

KOKEMUKSELLINEN TAIDEOPPIMINEN

          Pyrkimys laajoihin tietorakenteisiin ja kognitiivisiin kykyihin -  eri tiedonaloja yhdistellen
          Havaintojen ja kokemusten sitominen laajempaan kontekstiin
        Taiteellinen tietäminen = persoonallinen + sosiaalinen tieto
 à oma taiteen tekeminen ja muiden teoksista tehdyt tulkinnat syvenevät 
          Opitun eettisen ja esteettisen arvon pohdintaa ja tiedon tarkastelua kulttuurisessa kontekstissaan.

Tavoitteena on saada katsoja tuottamaan omaa
- heränneiden ajatusten,
- elämysten,
- kokemusten,
- tietojen ja
- kuvien pohjalta.
       UUSI KOKEMUS ILMAISTAAN TAIDETEOKSENA.
       TRANSFER eli siirto – kyky soveltaa opittua uusissa yhteyksissä.

KOKEMUKSELLINEN TAITEEN TULKINTA

          Vanhat uskomukset ja uusi tieto asetetaan vastakkain.
          Porras myöhemmälle kokemukselliselle taideoppimiselle  - ymmärtää taiteen sekä yhteiskunnallisen että oman henkilökohtaisen merkityksen niin oppimiselle kuin kasvamisellekin.
          Jakautuu kolmeen vaiheeseen: Vastaanottaminen (Kohtaaminen), Kontekstualisointi – Tiedonhankinta (Lähilukua) ja Tuottava toiminta (Taidetta taiteesta)
          Kaikessa on mukana pohdiskelevaa havainnointia, käsitteellistämistä ja tuottamista niin kuvallisesti kuin sanallisesti.
          Jakaminen toisten kanssa on tärkeää. Oma näkemys laajenee kun taiteen vastaanottamisessa ja tuottamisessa on sekä yksilöllinen että ryhmän aikaansaama merkitystaso.
          Se, mitä ajatuksia ja kuvia tarkasteltu taideteos herättää, riippuu katsojan kokemuksista, elämyksistä, tiedoista, taidoista ja oppimisympäristöstä.
          Uusi kokemus ilmaistaan taideteoksena, joka syntyy sanojen, kuvien tai jonkin muun taiteen alan keinoin.
          Yhtä oikeaa vastausta ei ole, sillä jokainen voi nähdä saman taideteoksen eri tavoin.

KOKEMUKSELLINEN TAITEEN YMMÄRTÄMINEN

          Rakentuu elämismaailman ja taidemaailman yhteyden varaan.
          Perustuu teoksen ja katsojan vastavuoroisuuteen.
          Teosta tulkittaessa katsojan kulttuuri kohtaa taideteoksen taustalla olevan kulttuurin.
          Katsoja voi heijastaa taideteokseen omaa elämäänsä ja siirtää kokemansa taas arkielämään.
          Henkilökohtainen suhde taideteokseen syntyy - katsoja löytää yhtäläisyyksiä omien kokemustensa ja teoksessa ilmaistujen kokemusten välillä
          Vuorovaikutus taideteoksen kanssa luo sillan vastaanottajan ja tekijän kulttuurien välille. (Räsänen 2008)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti